Vilka rättigheter har den timanställde till timmar under uppsägningstiden?

Hej!

Min dotter städar åt ett stäföretag. Hon är tillsvidareanställd och är anställd på timmar.

Nu har hon sagt upp sig och efter det får hon inte de timmar hon brukar städa varje dag.

de straffar henne för att chefen känner sig sviken av henne. Hon har tidigare varit väldigt omtyckt och fått bra jobb.

De skyller på att de har anställt andra med månadslön och att jobben läggs ut på dem eftersom hon ska sluta.

Måste de inte ge henne timmar även under den tiden hon ska jobba kvar.

Arbetsgivaren sätter henne i en svår sits när hon inte får ihop de timmar hon ska.

Vad kan hon göra, vilka rättigheter har hon. Hon är inte med i facket men i A-kassan. Arbetsgivaren är inte heller ansluten till facket.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om arbetsvillkor och uppsägningstid regleras i Lagen om anställningsskydd, även kallad LAS.

Vad har man för rätt som tillsvidareanställd?

En tillsvidareanställning (eller s.k. fast anställning) är enligt 4 § LAS en anställningsform som gäller när det inte finns avtalat ett slutdatum på anställningen. En anställd har ofta månadslön och är anställd för en bestämd sysselsättningsgrad. Det finns inga hinder för att ha en tillsvidareanställning på timmar heller.

Vad som utmärker är att som tillsvidareanställd har du uppsägningstid, det måste finnas saklig grund för uppsägning och andra förmåner såsom semesterlön (7 §, 11 § LAS).

Kolla i anställningsavtalet

Vad en arbetstagare samt arbetsgivaren har rätt till eller för skyldigheter ska regleras i anställningsavtalet. Ifall båda parter har kommit överens om att den anställde ska ha minst 5 timmar i veckan, men sen inte får det så innebär det att arbetsgivaren bryter mot avtalet och arbetstagaren kan ha rätt att sluta anställningen direkt (4 § 3 st LAS). På samma sätt kan det omvända, om ingen omfattning av sysselsättningsgraden är avtalad innebära att arbetsgivaren inte är skyldig att tillhandahålla arbetstimmar, men kanske att betala ut lön under uppsägningstiden.

Sammanfattningsvis,

en arbetsgivare får aldrig straffa en anställd genom att inte erbjuda jobbtimmar enligt vad den är skyldig enligt anställningsavtalet. Under uppsägningstiden kan den anställde däremot ha rätt till lön oavsett om arbetsgivaren har arbete eller inte. Jag råder din dotter att läsa noga igenom sitt anställningsavtal och vad hon har rätt till enligt det. Den anställde kan även ha rätt att skaffa ett nytt (ytterligare) ett arbete under uppsägningstiden, om det är så att arbetsgivaren inte har något jobb till henne.

Ett annat råd är att hon kan titta på att gå med i ett fackförbund, då de i framtiden kan hjälpa till med rådgivning och förhandling gällande sådana här frågor. Dessutom är många rättigheter reglerade i kollektivavtal som hon därmed blir ansluten till.

Jag hoppas att detta gav svar på frågan.

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare