Vilka personer ingår i arvsklasserna?

Hej! Har en fråga angående arv. Min mor dog för några år sen och min morfar och mormor dog i veckan. Min far påstår att han skulle ärva efter min mormor och morfar, men att han avsagt sig det arvet. Jag förstår inte hur det är möjligt att han skulle kunna ärva mina morföräldrar. Vad stämmer?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din far har arvsrätt efter din mors föräldrar. I mitt svar utgår jag ifrån att det inte finns något testamente skrivet. Regler om arv hittas i ärvdabalken.

Det korta svaret på frågan är nej, din far har ingen arvsrätt efter din mors föräldrar. Det finns tre grupper som den avlidnes släktingar delas in i och som har rätt till arv (arvsklasser). De personer som ingår i den första arvsklassen rätt att få ut arvet först. Finns inga personer i första arvsklassen så får de personer som ingår i andra arvsklassen rätt till arvet och så vidare.

I den första arvsklassen ingår den avlindas bröstarvingar (2 kap 1 § ärvdabalken). Det är alltså den avlindas barn som har rätt att ärva i första hand. Om den avlidnes barn inte längre är i livet ärver istället detta barns avkomlingar i sin avlidna förälders ställe. Detta innebär att om din morfar och mormor hade barn i livet så har dessa barn rätt till arv. Om dom inte hade barn vid liv så är det ni barnbarn som har rätt till arvet.

I den andra arvsklassen ingår den avlindas föräldrar och syskon. Om din mormor och morfar varken har barn eller barnbarn ska arvet gå till deras föräldrar eller syskon (2 kap 2 § ärvdabalken).

I den tredje arvsklassen ingår farföräldrar och morföräldrar. Lever inte den avlidnes barn, barnbarn, föräldrar eller syskon så ska alltså dessa personer ha rätt till arvet (2 kap 3 § ärvdabalken).

Inga andra släktingar än de som ingår i arvsklasserna har en arvsrätt (2 kap 4 § ärvdabalken). Om det är så att ingen av de som nämns i arvsklasserna finns vid liv ska arvet tillfalla den allmänna arvsfonden (5 kap 1 § ärvdabalken).

Din far har alltså inte rätt att ärva efter din mormor och morfar. Han måste för att ha arvsrätt ingå i någon av de tre arvsklasserna. Det enda sättet din far skulle kunna ha rätt till arv är om din mormor och morfar har skrivit ett testamente där det uttryckligen framgår att de ville att en del av arvet skulle tillfalla honom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare