Vilka omfattas av LAS?

Hej. Jag måste försöka få klarhet i vad som gäller lagen om anställningsskydd. 1§, där anges 4 kategorier av anställda som är undantagna av lagen. Nu är det så att några påstår, inkl facket, att dessa står "över lagen" dom har alltså största rätten att bli kvar när man säger upp folk. Andra hävdar att det är precis tvärt om, dom är de första som skall bort och dom sista som skall återanställas. Så hur är det? Finns det några domar i mål om detta som är vägledande? Och alla dessa lönebidragare, är dom skyddade av LAS eller inte? Tacksam för snabbt svar, då vi snart får gå...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt LAS 1 § 1 st. gäller denna lag för alla arbetstagare i offentlig eller enskild tjänst.

I andra stycket undantas vissa grupper av arbetstagare från lagens tillämpningsområde. En företagsledare eller familjemedlem skyddas alltså inte av LAS; hon kan inte åberopa turordningsreglerna i 22 § om hon skulle bli uppsagd innan en arbetstagare som har varit anställd under en kortare tid.

Detta innebär dock samtidigt att dessa arbetstagare kan ha särskilda avtalsvillkor som skyddar dem. En företagsledare kan alltså skyddas av villkor i sitt anställningskontrakt och familjemedlemmar kan behållas framför arbetstagare med längre anställningstid.

Jag tolkar din sista fråga som att du menar arbetstagare som är anställda med särskilt anställningsstöd, i skyddat arbete eller i utvecklingsanställning. De är inte skyddade av LAS men kan samtidigt få behålla sin anställning framför arbetstagare med längre arbetstid.
Arbetstagare som omfattas av andra arbetsmarknadspolitiska stödåtgärder på den öppna arbetsmarknaden faller dock inte inom detta undantag. Som exempel kan nämnas funktionshindrade arbetstagare med lönebidrag. Dessa är alltså skyddade av reglerna i LAS.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare