FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2019

Vilka möjligheter till tvångsförsäljning av fastighet har jag?

Hej! Jag kommer snart att äga 25% i ett fritidshus. Min bror 25 % och min faster 50%.

Jag vill bli utköpt ur stugan. Om ingen vill köpa ut mig hur gör jag då. Kan jag tvingas äga något jag inte vill ha kvar då jag anser att jag inte kommer att utnyttja denna stuga.

Kan jag sälja min del till någon annan (tex. en av mina barn) eller kan jag framtvinga en försäljning.

Har läst samäganderättslagen men blir inte riktigt klok på vad som menas.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har önskan om att sälja din andel i fritidshuset och ni internt inte kan komma överens om en försäljning, har du möjlighet att ansöka om tvångsförsäljning. Möjligheten att tvinga fram en försäljning av gemensam bostad, så kallad tvångsförsäljning, regleras i Samäganderättslagen. En delägare kan ansöka hos tingsrätten om tvångsförsäljning när den eller de andra ägarna motsätter sig en ordinär försäljning (6 § Samäganderättslagen). Det är därmed tingsrätten som du ska vända dig till för att ansöka om tvångsförsäljning i det fall ni inte kan lösa problemet på annat sätt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Du kan alltid vända dig till Lawlines juristbyrå för kvalificerad juridisk rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare