Vilka möjligheter har sambos att påverka en eventuell bodelning?

Hej, Jag är sambo sedan många år och vi har 3 gemensamma barn. Vi vill skriva att en del av de pengar jag tjänar ska tillfalla mig vid en eventuell separering. Eftersom vi inte är gifta, så antar jag att äktenskapsförord inte är rätt väg att ta. Bör vi skriva gåvobrev när gåvan är från mig själv till mig? Eller ska vi skriva testamente? Tack på förhand för råd. Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du och din sambo vad ni har för möjligheter att påverka hur era tillgångar ska delas upp vid en eventuell bodelning. Eftersom din fråga rör ett samboförhållande kommer jag använda mig av sambolagen (SamboL.) när jag besvarar din fråga.

Vad finns det för möjligheter att påverka en eventuell bodelning?

Det finns två tydliga möjligheter för er som sambos att påverka en eventuell bodelning. Antingen genom samboavtal eller genom ett föravtal.

Samboavtal

Ett samboavtal kan ingås med syfte att påverka en eventuell bodelning genom att viss egendom inte ska ingå i bodelningen utan tillfalla dig direkt istället (SamboL 9 § första stycket). Detta avtal måste upprättas skriftligen och du och din sambo måste båda underteckna avtalet (SamboL 9 § andra stycket).

Vidare kan det vara värt att notera att detta avtal måste vara skäligt då ett oskäligt avtal eller den delen av avtalet som är oskäligt kan jämkas eller lämnas helt utan avseende (SamboL 9 § tredje stycket).

Föravtal

Skulle du och din sambo stå inför en separation så har ni även möjlighet att i direkt anslutning till separationen upprätta ett avtal om hur bodelningen ska göras. Även denna måste vara skriftlig och undertecknas av både dig och din sambo (SamboL 10 § första stycket).

Även detta avtal kan jämkas eller lämnas utan avseende om avtalet skulle vara oskäligt (SamboL 10 § andra stycket).

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis finns det två möjligheter för er som sambos att påverka eran bodelning antingen genom samboavtal eller ett föravtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare