Vilka möjligheter har en person som äger 80 % av en bostad att köpa ut den andra delägaren?

Hej! Jag äger 80% av en bostad medan de resterande 20% tillhör en annan person. Jag vill köpa ut den andre parten, men denne vill inte bli utköpt. Istället vill denne part att bostaden ska läggas ut till försäljning i sådana fall. Kan jag på något sätt tvinga denne att bli utköpt då jag äger majoriteten av bostaden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två personer äger en bostad tillsammans så kallas det med en juridisk term för samäganderätt. Regler om detta finns i samäganderättslagen (SamägL). Det finns ingen lagregel som gör det möjligt för dig att tvinga den andra delägaren att sälja sin del av bostaden till dig. Din enda möjlighet är därför att övertala delägaren att frivilligt sälja sin andel till dig.

Det finns endast en regel om tvångsförsäljning i 6 § SamägL. Den här regeln innebär att domstolen tvingar fram en försäljning som genomförs på offentlig auktion. Under auktionen har alla som vill möjlighet att delta. Detta är därför inte en lämplig metod om du vill vara helt säker på att få ta över bostaden. Det kan dock vara ett tänkbart alternativ om det inte längre känns meningsfullt att äga bostaden tillsammans med den andra delägaren. Resultatet blir att försäljningspriset kommer att fördelas mellan er båda efter era respektive andelar i bostaden, du får alltså 80 % av den slutliga försäljningssumman.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare rådgivning så är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04.

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare