Vilka ljud i en hyresrätt är störningar i boendet?

Hej! Jag har precis flyttat in till min nyblivna sambo i en lägenhet på högsta våningen i en hyresrätt, hon har bott där ca. 7 månader innan och aldrig fått något klagomål, aldrig förekommit fester eller något annat dylikt. Men idag hände det, grannen under oss knackade på och informerade oss att han upplever störande ljud på natten dvs vårt sex. Han informerade att det va väldigt lyhört, att han hörde skåpluckor stängas och att han hörde henne träna på dagarna vilket också lät väldigt störande. Ska bara tillägga att vi bara har sex på helgerna eftersom vi jobbar skift på vardagarna. Vad jag vill få ut med detta är vad som är okej att klaga på och om det skulle skickas en klagoanmälan om det skulle gå igenom.

Vilka ljud är okej ha i en hyresrätt?

Mvh en fundersam hyresgäst! :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Nedan hänvisas till 12 kapitlet Jordabalken (JB). Lagen hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12 .

I 12 kap. 25 § JB stadgas att när hyresgästen använder lägenheten ska hen se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Vad som får förstås med "omgivning" är bl.a grannar. Vad som är "störningar i boendet" ska bedömas utifrån sådant som är den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus (ex. hyresrätt) ska behöva tåla och inte.

Jag skulle spontant göra bedömningen att en person som bor i ett flerfamiljshus kan behöva tåla att andra hyresgäster öppnar och stänger skåpluckor och tränar i hemmet, d.v.s om dessa ljud uppkommer under dagtid. Det skulle dock kunna ses som störningar i boendet om din sambo slår på träningsmusik och tränar under nattetid, av den enkla anledningen att övriga i huset då sover. Huruvida sex nattetid ses som störande eller inte skulle jag säga beror på hur mycket ljud det för med sig. Här skulle jag säga att ni som hyresgäster får ha sunt förnuft och anpassa er till något som är "rimligt" och se till vad som är den allmänna uppfattningen i frågan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare