Vilka konsekvenser får det att bara en make har lagfart?

Vi är ett äldre par med ett lantbruk. Jag har tidigare trott att jag varit delägare av lantbruket, men tror inte det längre. Min man ensam innehar lagfarten.

Vi har ett äktenskasförord från år 1983 som ersatt ett tidigare äktenskapförord från år 1970. I det senaste upphäver vi det första och vi vill i det nya att all egendom, som endera av oss äger eller sedemera förvärvat på så sätt må vara, skall utgöra giftoräöttsgods

Vad har det för praktisk betydelse att min man ensam står på lagfarten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Du undrar vad det har för praktisk betydelse att din man står ensam på lagfarten till en lantbruksfastighet. Mot bakgrund av att du beskrivit din och din makes tidigare förehavanden, utgår jag ifrån att du primärt vill veta hur det faktum att din man står ensam på lagfarten påverkar din äktenskapsrättsliga situation. Jag utgår alltså ifrån att du inte vill veta samtliga fakta som är knutna till lagfarten och ägandet av en fastighet, utan bara sådana som har särskild betydelse för din äktenskapsrättsliga situation visavi din make.

Förmögenhetsdelningen vid en eventuell bodelning påverkas inte av att enbart din man har lagfart

Av din fråga framgår att du och din make sedan 1983 har ett ny äktenskapsförord, med innebörden att all er egendom är giftorättsgods. Regler om innebörden av giftorättsgods och andra äktenskapliga mellanhavanden finns i äktenskapsbalken (hädanefter ÄktB).

Att en egendom är giftorättsgods, innebär inte att makarna under äktenskapet äger egendomen gemenskap. Tvärtom är huvudregeln att var make behåller äganderätten till sin egendom. Giftorättsgods är istället ett latent anspråk på likadelning vid en eventuell skilsmässa och bodelning. Om din man dör eller om ni skiljer er, har du alltså ett anspråk på att allt er giftorättsgods (med avdrag för skulder m.m) läggs samman och delas lika er emellan (se bland annat 11 kap 3 § ÄktB).

Det spelar med andra ord ingen roll att du inte för nuvarande står på lagfarten till fastigheten, eller att du inte är delägare i den. Vid en eventuell bodelning, så dras fastighetens hela värde ändå in i bodelningen, eftersom den är giftorättsgods.

Däremot innebär det faktum att du inte är delägare till fastigheten, att fastighetens värde helt och hållet kommer att stå på din mans "sida" vid en eventuell bodelning. Detta har med stor sannolikhet inte någon vidare betydelse, men är värt att notera.

Ditt samtycke krävs för att din man skall avhända sig egendomen

I 7 kap äktenskapsbalken finns regler om makarnas egendomsförhållanden. 7 kap 5 § 2 st ÄktB fastslår att en make måste ha den andra makens samtycke för att avhända sig eller låta inteckna fast egendom (fastigheter d.v.s) som utgör giftorättsgods.

Detta krav på samtycke. påverkas inte av att enbart din make står på lagfarten. Han måste ändå ha ditt samtycke, för att under äktenskapet inteckna eller avhända sig egendomen.

För att din man ska få inteckna egendomen krävs, vilket jag ovan redogjort för, ditt samtycke. Dock innebär det faktum att du inte är lagfaren ägare, att du inte har rätt att själv ansöka om inteckning för fastigheten (22 kap 1 & 2 § § jordabalken). Även om du mot förmodan (du har ovan skrivit att du inte tror du är delägare) skulle vara delägare, kan du alltså inte ansöka om att inteckna fastigheten.

Sammanfattning

Jag har ovan gått igenom några äktenskapsrättsliga regler, och beskrivit deras relation till lagfart. Som framgått har det rent äktenskapsrättsligt ingen större betydelse att du inte är lagfaren ägare eller delägare till fastigheten. Utöver de områden jag berört ovan, finns det ett par andra rättsföljder som är knutna till lagfarten. Gemensamt för dem är dock att de stort sett saknar relevans för din äktenskapsrättsliga situation visavi din make. Jag väljer därför att avsluta mitt svar här.

Har du fler frågor, eller funderingar över mitt svar, är du välkommen att ställa fler frågor likt den du nyss ställde.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare