FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess29/12/2018

Vilka har rätt att ta del av läkarutlåtanden gällande min far?

Min pappa är sambo och är nu inlagd på sjukhuset pga en stroke.

Vem har rätt att ta del av läkarens utlåtande?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan rör sekretess inom hälso- och sjukvården. Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (OSL) är tillämplig.

Sekretess

Enligt 25:1 OSL föreligger sekretess "inom hälso- och sjukvården för uppgift om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men." Bestämmelsen exemplifierar ett s.k. omvänt skaderekvisit, dvs. att sekretess är huvudregel och att det måste stå klart att det är harmlöst att röja uppgifter för att så ska ske. Sekretessen är med andra ord robust samt stark och sekretessen bör och kan inte med lättvindighet brytas av sjukvården.

Vem får ta del av läkarens utlåtande?

Sekretess gäller i regel inte gentemot den som sekretessen gäller. Detta enligt 12:1 OSL. Din far har därmed givetvis rätt att ta del av läkarens utlåtande. Din far kan även bryta sekretessen till förmån för vilka individer han så önskar enligt 10:1 samt 12:2 OSL.

Sammanfattning

Läkarutlåtanden är sekretessbelagda och exempelvis din fars sambo har inte rätt att ta del av dessa. Din far har dock rätten att själv ta del av sitt läkarutlåtande samt ge samtycke till att uppgifterna kan lämnas ut till de individerna han önskar.

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare