Vilka har arvsätt enligt den svenska arvsordningen?

Hej Vem ärver vår faster, bosatt i Sverige? Vår far är fortfarnade i livet. Vår fasters man gick bort för ganska länge sen men han hade i sin tur en syster med två döttrar. Är det så att vår far och dessa två döttrar ärver lika delar eller ärver vår far allt? Om vår faster väljer, kan hon testamera allt till min far i det fall hon inte vill att delar av arvet skall gå till dessa två döttrar MVH, John

Lawline svarar

Hej,

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din fasters, f.d. makes systers barn kommer ärva din faster, vid tiden för hennes borgång.

Enligt svenskt arvsrätt finns det två omständigheter som påverkar vem som har rätt att ta arv efter en avliden person. Förenklat kan man säga att regelverket bygger på den huvudregel att det i första hand är barn, barnbarn o.s.v. till den avlidne som ärver. Finns inga barn och barnbarn o.s.v. kommer arvet istället tillkomma den avlidnes föräldrar, om dessa är döda kommer syskonen till den avlidne att ärva. I sista hand är det mor- och farföräldrar som har arvsätten efter den avlidne. Denna arvsordning gäller under förutsättning att den avlidne inte förordnat om fördelningen av hans eller hennes tillgångar genom testamente. Genom testamente kan således den avlidne bestämma att även andra personer än ovanstående uppräknade skall ärva hela eller en del av arvet, med de begränsningar som följer av laglotten och giftorätten.

Detta innebär att det i första hand är din fasters föräldrar som kommer ärva. Föräldrarna delar lika och om någon av dem är döda kommer dennes del att tillfalla arvlåtarens (din fasters) syskon istället. Skulle båda föräldrarna vara avlida och har din faster inga andra syskon än din fader, kommer sålunda han att ärva hela kvarlåtenskapen efter din faster.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att din fasters f.d. makes (upplöst äktenskap genom makens borgång) systers barn inte har rätt att taga arv efter din faster. Värt att upprepas är att detta enbart gäller om din faster inte har upprättat ett testamente. Genom ett testamente skulle hon helt fritt kunna reglera vem som skall ärva henne.

Har ni ytterligare funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare