Vilka formkrav finns för förskott på arv?

Hej!

Om ett syskon fått förskott på arv ( kontater)

ska det då skrivas med vittnen eller räcker det med personen i fråga ( den som fått förskott) som skrivit och mina föräldrar som skriver ett egen brev där det visar på förskott på arv?

Finns även 1 vittne på pappret.

Gäller detta juridiskt eller måste det ske på

annat sätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är förskott på arv?

Allt som ett barn får i gåva från sina föräldrar under sin livstid, betraktas som förskott på arv. Om man ger sina barn en gåva i form av exempelvis kontanter som du säger, och man inte vill att det ska utgöra förskott på arv, behöver detta uttryckligen stå föreskrivet i exempelvis gåvobrevet. Annars utgår man alltid ifrån att det är förskott på arv.

Med andra ord ställer lagen inte upp några särskilda formkrav för att en gåva ska anses utgöra just förskott på arv. En gåva utgör alltid förskott på arv, om inget annat sägs.

Behöver man skriva ett dokument om förskott på arv?

Ni behöver därmed inte oroa er för att dokumentet ni skriver är korrekt utformat eftersom det inte finns några krav på att ett sådant dokument ens måste existera. Givetvis skadar det inte att skriva ett sådant ändå, för att ha det extra tydligt vid eventuella tvister i framtiden. Ni behöver däremot inte ha med några vittnen som bevittnar detta om ni inte vill. Skriv det på så sätt att båda syskonen förstår och godkänner att de kontanter syskonet i fråga får, utgör förskott på dennes arv. Det räcker alltså med att det är tydligt vad som gäller syskonen emellan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, om inte så får du gärna kommentera här nedan så återkommer jag så snart jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare