FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/08/2023

Vilka ersättningar kan jag söka om jag har blivit arbetslös och är 18 år gammal?

Hej, jag är 18 år och bor hemma och betalar allt för mig själv men nyligen har jag blivit arbetslös och undrar om det finns något stöd man kan söka till. Jag bor hemma med mina föräldrar men betalar fortfarande en del av hyran. Mat och kläder är också saker jag betalar för.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag inte har tillräckligt mycket information om din situation kommer jag mer allmänt att gå igenom vad som skulle kunna vara relevant för dig. Relevanta regler finns i Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring (ALF).

Arbetslöshetsersättning

Om du är medlem i en a-kassa sedan minst ett år tillbaka skulle du kunna söka arbetslöshetsersättning från a-kassan. Då behöver du vara inskriven som arbetslös på Arbetsförmedlingen. Du ska även ha möjlighet och vilja ta ett jobb direkt och du måste kunna arbeta minst tre timmar per arbetsdag och i genomsnitt 17 timmar i veckan, 9 § ALF. Vanligtvis krävs även att du har avslutat eventuella studier. För att ha rätt till ersättning måste du också ha jobbat tidigare. Du behöver uppfylla ett av följande villkor:

  • Du har det senaste året jobbat minst sex månader med minst 60 timmar i varje kalendermånad.
  • Du har det senaste året jobbat minst 420 timmar under sex sammanhängande månader, med minst 40 timmar i varje kalendermånad.

(12 § ALF). Om du uppfyller dessa villkor kan du få ersättning från din a-kassa med högst 80% av din tidigare lön. Uppfyller man inte alla villkor finns det något som heter grundförsäkring som man kan få men denna ersättning betalas tidigast ut dagen den arbetslöse fyller 20 år varför jag inte kommer gå närmare in på denna ersättning, 6 § 2 st  ALF.

Utvecklingsersättning

Om du inte uppfyller villkoren för ersättning från a-kassa kan du söka utvecklingsersättning. Detta är en ersättning man får om man deltar i ett av Arbetsförmedlingens program. Om du har tagit gymnasieexamen eller motsvarande kan du få högst 183 kronor per dag, annars kan du få högst 57 kronor per dag.

Mitt råd till dig är att skriva in dig hos Arbetsförmedlingen, om du inte redan har gjort det, och boka tid med en av deras arbetsförmedlare som kan hjälpa dig vidare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare