Vilka dokument behöver man för att gifta sig i Kap Verde?

Hej, jag och min fästman ska gifta oss på Kap verde där han bor och där han är ifrån, han har aldrig varit i sverige. Jag är svensk och född här, vi ska inte gifta oss inför något svenskt konsulat utan ett Kap verdianskt konsulat. Jag har översatt deras info om vad jag behöver ha med mig och vad jag förstår är det, hindersprövning, äktenskaps certificat, personbevis och kopia på mitt pass. På Skatteverkets hemsida hittar jag ingen info o vigsel utomlands när ena partner inte är svensk medborgare och när det inte är inför en svensk myndighet. Vilka blanketter är dom rätta för mig? Sedan ska jag göra en apostile stämpel på alla dokument men där har jag förstått var jag ska vända mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilka dokument behöver du ha med dig till vigseln i Kap Verde?

Som du själv nämner i din fråga behöver du ha med dig en hindersprövning som du ska uppvisa för konsulatet. Denna bilaga går att hämta här. Dessutom behöver du ett äktenskapscertifikat, som du kan hitta här, och ett personbevis, som kan beställas här. Utöver detta kommer du, som du redan har noterat, behöva visa upp en kopia av ditt pass.

Om du vill registrera äktenskapet i Sverige

Om du vill att ditt äktenskap registreras i Sverige behöver du uppvisa ett intyg till Skatteverket som visar att vigseln ägt rum. Du kommer behöva skicka in en vidimerad kopia på vigselhandlingen och även en kopia på din fästmans pass.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare