Vilka brott kan ha begåtts om en person har samlag med en omyndig person?

Hej , Om en personal på SIS har ett sex förhållande med ungdom som är 17. Vad för lagar bryter den då och vart ska man göra anmälan om man har filmbevis på sexuellt närhet och ljudinspelning bevis mellan personalen och ungdomen där personalen hjärntvättar offret för att fortsätta det den gör och utrycker sig kär i ungdomen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är brottsbalken (BrB) som reglerar frågor om brott.

Vilka brott kan ha begåtts?

Brotten som aktualiseras i din fråga är våldtäkt, oaktsam våldtäkt och våldtäkt mot barn. Jag kommer redogöra i korthet för var och en av dessa.

För att man ska dömas för våldtäkt krävs att någon har samlag med någon annan som inte deltar frivilligt. Detsamma gäller om man förmår en person att ha samlag utan att detta är frivilligt. Observera att det aldrig kan anses vara frivilligt om en gärningsman allvarligt missbrukar offrets beroendeställning till gärningsmannen (6:1 BrB). Därtill krävs även uppsåt till gärningen (1:2 BrB). Med beroendeställning menas ett avhängighetsförhållande mellan gärningsmannen och offret, och ett exempel kan just vara mellan en SIS-intagen person och en kriminalvårdare eller personal på institutionen. Vidare krävs att missbruket är allvarligt, det vill säga att något hot, tryck eller liknande föreligger och som är av allvarlig betydelse för offret, även ett löfte om hjälp omfattas (NJA II 1962 s. 175). Är det därför så att gärningsmannen har utövat påtryckning, så lär frivillighet inte krävas, och då räcker det bara med samlag. Slutligen krävs även ett uppsåt till samlaget och det räcker att gärningsmannen vet om att han genom sin gärning har samlag och att han är likgiltig till att han har haft samlag. För att dömas för oaktsam våldtäkt räcker det med grov oaktsamhet, utöver själva samlaget (6:1 a BrB). Det betyder att det blir lättare att döma en gärningsman för våldtäkt, eftersom det oftare är lättare att bevisa grov oaktsamhet än uppsåt. Hur utfallet skulle bli kan man bara veta när målet prövas vid domstol.

För att dömas för våldtäkt mot barn krävs att någon har samlag med ett barn under 15 år, eller att barnet ännu inte har fyllt 18 år, om offret stod under gärningsmannens vård eller tillsyn genom ett myndighetsbeslut (6:4 BrB). Med det sistnämnda menas situationer då vård eller tillsyn anordnas enligt särskild lagstiftning. En SIS-institution borde därför omfattas. Även här krävs ett uppsåt (1:2 BrB). Om det är så att de har haft samlag, så borde gärningsmannen även omfattas av detta brott. Detta eftersom offret var 17 år och för att gärningsmannen utövade vård och tillsyn över offret i en offentlig institution.

Vart kan man vända sig till?

Eftersom en eventuell brottslig gärning redan har hänt, så bör du i första hand göra en polisanmälan på hemsidan polisen.se (klicka här). I andra hand kan du ringa polisen på telefonnumret 114 14.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Inledningsvis kan våldtäkt, oaktsam våldtäkt och/eller våldtäkt mot barn ha begåtts mot offret av gärningsmannen i fråga. Detta eftersom de har haft samlag med varandra och genom att gärningsmannen har haft ett särskilt ansvar gentemot offret. Du kan därför vända dig till polisen och anmäla gärningsmannen för dessa eventuella brott. Min rekommendation är att anmäla och lämna över det bevismaterial som du har, om polisen ber om det.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare