Vilka blir konsekvenserna vid tobaksförsäljning till minderåriga?

vad gör polisen om man har bevis att en eller flera personer säljer snus och cigg till minderåriga i en affär när den minderåriga köper snus eller cigg helt själv i affären utan att personalen frågar om legitimation och struntar i om man ej är över 18 år gammal. vad får polisen göra då???

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om återförsäljning av tobak finns i tobakslagen. I skrivande stund går det tyvärr inte att länka direkt till de specifika paragrafer jag hänvisar till i mitt svar men de finns att se om du går in på lagen.

Åldersgräns för att få köpa tobak

För att köpa snus eller cigaretter måste man vara 18 år gammal och den som säljer varan är skyldig att vara säker på att kunden inte är minderårig (5 kap. 18 § tobakslagen). Den som medvetet säljer tobak till någon som är under 18 år kan dömas till böter eller fängelse (10 kap. 2 § tobakslagen).

Polisen och kommunen har tillsyn över försäljningen

Det är polisen och kommunen som har tillsyn över återförsäljning av tobak (7 kap. 4 § a tobakslagen). Kommunen har rätt att göra kontrollköp för att kontrollera att en butik följer 18-årsgränsen (7 kap. 22 § tobakslagen). Om det visar sig att försäljningen bryter mot lagen så kan kommunen återkalla säljarens tillstånd att sälja tobak (7 kap. 10 § tobakslagen)

Om du misstänker att någon säljer tobak till minderåriga kan du kontakta polisen eller kommunen du bor i. Polisen tipsar du enklast genom att ringa 114 114 eller via deras hemsida.

Sammanfattning

Om det visar sig att återförsäljning av tobak sker till minderåriga och det finns bevis för det riskerar återförsäljaren att dömas till böter, fängelse eller att få sitt tillstånd att sälja tobak indraget. Polisens uppgift är att se till att reglerna för tobaksförsäljning efterföljs.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor.

Jenny VibergRådgivare