Vilka blanketter måste man fylla i innan man kan gifta sig?

Hej! Jag vore jättetacksam för att få länkar till alla nödvändiga formulär för att gifta sig med rysk medborgare! Med vänlig hälsning!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga grattis till dig och din blivande!

Vad du ska tänka på om du vill gifta dig:

Om man ska gifta sig i Sverige så spelar det ingen roll vilken nationalitet man är så länge man uppfyller dessa tre krav:

1. Båda måste vara över 18 år

2. Ni får inte vara släkt

3. Ingen av er får vara gift eller redan ha en registrerad partner

För att veta om ni uppfyller dessa krav så måste ni skicka in en hindersprövning till Skatteverket.

Hindersprövningen:

Eftersom jag inte vet exakt hur det ser ut med er folkbokföring så är det enklare om du klickar här – då kan du se exakt vad som gäller beroende på medborgarskap och folkbokföring (länkar till blanketterna finns på sidan).

Det är bara detta ni behöver fylla i, så jag önskar er all lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare