FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/08/2021

Vilka åtgärder kan vidtas om en SOS-operatör inte erbjuder hjälp?

Hej. Vad gör man ifall en person som svarar på 112 lägger på luren? Personen vägrade hjälpa till och ville inte heller uppge sitt namn. Jag ville ha namnet på personen för att kunna kritisera henne i efterhand. Får hon vägra säga sitt namn? Får hon lägga på utan att hjälpa mig i en nödsituation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid besvarandet av din fråga kommer jag att utgå från brottsbalken, med syfte att redogöra för om ett brott kan ha begåtts när du inte erhöll hjälp av SOS-operatören.

SOS-operatörer har som skyldighet att mottaga 112-samtal och att ge lämplig hjälpinsats till utsatta individer inom ett kort tidsförlopp. Exempelvis kan ambulans eller polisinsats vara aktuellt när ett brott har begåtts. Om du inte fick den hjälp som du behövde i en krissituation, kan operatören mycket väl ha begått ett betydelsefullt misstag. En möjlighet finns därmed att denne kan ha gjort sig skyldig till tjänstefel om operatören lade på samtalet och inte erbjöd hjälp (BrB 20 kap. 1 §). Du kan anmäla detta till polismyndigheten, och annars kan du kontakta SOS-alarm med syfte att beskriva din uppfattning av situationen när du senast kontaktade dem. Då kan du rikta kritik mot att du inte fick den hjälp som du var i behov av. Även om du inte kan få tag på ett konkret namn, kan det vara av betydelse att framföra förbättringsförslag samt dina åsikter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars kan du alltid kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Janine HindemarkRådgivare