Vilka är mina rättigheter när en nyköpt dator (inom sex månader) visar sig inte fungera som den ska?

Hej! Jag köpte en dator 2022-03-15 och den är knappt använd och endast till plugg, så jag använde den mellan mars till första juni. Och nu i augusti när skolan började igen startade jag datorn och nu verkar det vara något mjukvarufel på datorn. Det är inom 6 månader efter inköp, har jag rätt att reklamera datorn och har jag någon typ av rätt att få den fixad? :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som privatperson handlar varor av företag tillämpas konsumentköplagen. Om du handlar av en annan privatperson på exempelvis blocket (som inte är näringsidkare) tillämpas en annan lag, nämligen Köplagen. I mitt svar kommer jag utgå från att säljaren är en näringsidkare, ett företag eller kedja som säljer datorer till konsumenter.

Konsumentköplagen är som nämnt tillämplig när köparen är konsument och säljaren är näringsidkare. Innan jag fortsätter med laghänvisningar vill jag förtydliga att det sedan den 5 maj 2022 finns en ny konsumentköplag (2022:260). Köp som görs innan den nya lagen träder ikraft ska anpassa sig efter den vid köpet gällande lagstiftningen. Eftersom du köpt datorn i mars 2022 tillämpas den äldre konsumentköplagen (1990:932) och mitt svar kommer följaktligen utgå från denna lag.

Presumtion för ursprungligt fel

Vid bedömningen om varan är felaktig ska beaktar man hur varan var beskaffad när den avlämnades. Säljaren svarar för sådana fel som funnits vid tidpunkten för avlämnandet även om felet skulle visa sig vid ett senare skede, se 20 § KköpL.

Om felet på datorn visas inom sex månader efter att varan avlämnades anses felet funnits vid avlämnandet, se 20 a § KköpL. Då faller vi tillbaka till ovan nämnda regeln om att säljaren står för sådana fel som funnits vid avlämnandet (20 § KköpL). Felet har alltså inte visats från början utan nu ett tag senare (inom sex månader) i vilket fall det presumeras att felet fanns från början och säljaren ska stå för felet.

Påföljder fel i vara

Om varan är felaktig enligt någon av reglerna i KköpL (16-21§§) finns olika rättigheter som görs gällande, exempelvis avhjälpande, omleverans o.s.v., se 22 § KköpL. Du har rätt att reklamera datorn men du är skyldig att göra detta, genom meddelande till säljaren, inom en rimlig tid efter det att du upptäckt mjukvarufelet, se 23 § första stycket KköpL. Du bör lämna in meddelande (reklamationen) inom två månader från dess du märkt felet, se 23 § andra stycket KköpL.

Avhjälpande och omleverans

Du kan kräva att säljaren lagar datorn eller begära att få en ny dator, om detta kan göras utan för stor kostnad för säljaren, se 26 § KköpL. Om du skulle begära någon annan form av åtgärd, såsom att häva köpet helt eller begära prisavdrag, har säljaren rätt att på egen hand avhjälpa felet eller skicka en ny dator, 27 § KköpL. Om dessa alternativ inte sker eller kommer på tal inom en viss tid från reklamationen kan du begära prisavdrag som motsvarar felets storlek eller häva köpet, 28 § KköpL. Häva köpet kan du göra om felet anses vara av "väsentlig betydelse" för dig. Vad som är av väsentlig betydelse får avgöras får avgöras för varje specifikt fall. Säg att mjukvarufelet är sådant att du inte kan nyttja datorn som menat kommer detta anses vara av väsentlig betydelse och du kommer kunna frånträda köpet.

Slutsats

Sammanfattningsvis kan jag säga följande. Reglerna är olika om den du handlar med är en annan privatperson eller om säljaren är en näringsidkare. I detta fall har jag utgått från att säljaren är näringsidkare och lagen som tillämpas blir därför konsumentköplagen. Utgångspunkten är att fel som visar sig på varor inom sex månade från köpet anses ha funnits från början och dessa fel ska säljaren stå för. När det föreligger fel i varan och du har reklamerat varan i rätt tid, förekommer olika rättigheter till dig som köpare gentemot säljaren. Närmast till hand är att begära att få en ny dator eller att datorn lagas, alternativt att du kan få ett reducerat pris eller helt enkelt lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka (hävning).

Axel StenquistRådgivare