FrågaAVTALSRÄTTFormkrav29/03/2019

Vidimera ett dokument

Vidimering! Måste man stämpla vidimering på ett dokument ex läkarintyg eller räcker det med att man tydligt skriver VIDIMERAS?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget lagstadgat krav på vad som är en korrekt vidimering, dvs. när någon styrker att kopian överensstämmer med originalet. Man kan därför stämpla kopian med texten "vidimeras" eller för hand skriva "vidimeras". Exempelvis kan det göras följande: "Kopian överensstämmer med originalet" med en signatur, namnförtydligande samt kontaktuppgifter.

Myndigheter kan dock ha olika krav om vad som är en godkänd vidimerad kopia. Exempelvis vill Rekryteringsmyndigheten att det är två personer som intygar att kopian överensstämmer med originalet och att dessa två personer inte tillhör familjen. Det är därför fördelaktigt att fråga den som vill ha något intyg om hur de önskar att vidimeringen ska se ut.

Generellt bör de flesta godta en vidimering om den görs av två personer som inte tillhör familjen, att de signerar kopian och skriver namnförtydligande, telefonnummer samt intygar att den överensstämmer med originalet.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare