VId upphörande av samboförhållande - vem har bäst rätt till lägenheten?

Hej

Jag och min sambo ska gå isär, vi bor i en hyresrätt och betalar hyran 50/50, och har inga barn.

Vi undrar hur detta ska gå till på bästa sätt.

Min sambo vägrar att dela på lägenheten så länge vi båda står skrivna på den? Jag mår inte bra i det vill inte bo under samma tak under den tid det tar att ta upp frågan i tingsrätt och få besked där vi kan pröva vem som har mest behov av hyresrätten.

Jag frågar om jag har stöd i lagen att kräva att vi delar på tiden tex har rätt att bo i lägenheter var för sig varannan vecka?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning

Sambolagen reglerar förhållandena när ett samboförhållande, som exempelvis erat, upphör.

22§ sambolagen tillåter ena parten att ta över en delad hyresrätt utan den andres samtycke. Dock är det väldigt ovanligt att detta sker om ingen av parterna har barn som är erat fall, då krävs det så kallade synnerliga skäl.

Jag skulle råda dig att prata med din före detta sambo och försöka reda ut det här mellan er. Om det inte är möjligt måste nog nog leta nytt boende, båda två.

Jag hoppas svaret hjälper dig vidare.

Yvette LindRådgivare