Vid giftemål äger fortsatt makarna sin egen egendom

HEJ!

Vi är gifta och har 2 gemensamma barn. Min man har även 2 barn sedan tidigare. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord än så länge. Det finns två personbilar som jag skaffade innan vi gifte oss- det är endast jag som är ägare. Nu vill jag ge bilarna till våra gemensamma söner som gåva. Min fråga är: måste både jag och min man stå som 2 gåvogivare? Är bilarna vår gemensam egendom nu-eftersom det inte finns äktenskapsförord? Är det bättre i så fall att ordna ett äktenskapsförord först? Spelar det roll?

Tack för svaret

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man gifter sig händer inget med äganderätten till ens egendom. Varje make äger fortfarande sin egen egendom själv (1 kap 3 § äktenskapsbalken). Samma sak gäller om en make skulle köpa egendom själv under äktenskapet. Man blir då ensam ägare. Ifall du ensam har köpt personbilarna är huvudregeln alltså att de är dina. Det finns vissa undantag då den andra maken kan anses vara en s.k. dold samägare till egendomen. Men huvudregeln är som sagt att det man har köpt själv är man ensam ägare till. Det räcker därmed att du ensam står som gåvogivare. Din make kan så klart också stå med som gåvogivare om ni vill, men det är inget krav.

Det är först ifall man begär skilsmässa som äganderätten till egendom kan komma att förändras. Fram tills dess äger varje make sin egen egendom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare