Vi vill varna andra om vår chefs beteende, är det förtal?

Hej,

Jag och några gamla kollegor vill varna företags ledningsgrupper, HR-personal och fackliga organisationer i regionen för vår gamla chef. Detta då denne mobbar ut folk som säger emot honom, säger upp folk på tveksamma grunder och han kommer med rätt så grova sexuella kränkningar och han är faktiskt inkompetent som företagsledare. Vi vill se till att nu när han tvingas söka nytt jobb ingen ska råka ut för det vi och företaget vi jobbat på råkat ut för. Han är oerhört manipulativ och kan prata för sig så han kommer undan länge. Hur gör vi detta utan att det kan klassas som förtal eller förolämpning?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förolämpning

Skulle det vara så, att en person har sagt kränkande saker direkt till någon, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förolämpning" (5 kap. 3 § brottsbalken).

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att någon ska utsättas för missaktning eller för att någon ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att den utsatte kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Man bestämmer själv om man vill väcka åtal. Skulle man väcka åtal så har man bevisbördan, det vill säga att det är målsägande som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att man riskerar att få betala rättegångskostnaderna om man förlorar målet.

Jag rekommenderar att ni inte genomför dessa åtgärder som framgår av frågeställningen.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare