Vi hade en muntlig överenskommelse men nu vill de inte rätta sig efter den, vad kan jag göra?

Har drivit en sommarservering. Vi var muntligt överens om att jag skulle betala hyra och ägaren skulle betala ut löner och arbetsgivaravgiften till anställda. Jag skulle få vinsten. Det finns tre vittnen till överenskommelsen. Nu vill dom bara betala en tiondel av vinsten. Hur gör jag?

Vänligen

Charlotte

Lawline svarar

Hejsan!

Muntliga avtal och bevisbörda
Huvudregeln är att avtal ska hållas, det finns heller inget formkrav om hur ett avtal ska gå till vilket betyder att muntliga avtal även är gällande enligt avtalslagen. Det finns undantag från detta, t.ex vid bostadsköp eller via telefonförsäljning men i detta fall så ska det gälla. Problemet med muntliga avtal är att det kan vara svårt att bevisa att överenskommelse har gjorts, då du hävdar att något har hänt så har du även bevisbördan att visa att överenskommelsen har hänt. Situationen som ord-mot-ord uppstår oftast.

Vad ska du göra?
Jag rekommenderar att du skriver till ägaren att muntliga avtal gäller och att de är bundna av vad de har sagt. Jag tycker att du ska hävda att du har tre vittnen som kan styrka, jag tycker ytterligare att du skriver ett skriftligt dokument med uttalandet om att dessa vittnen kan styrka att detta avtal har hänt samt att de ska skriva under. Du borde skicka detta till ägaren. Ytterligare kan du anställa en jurist för att korrespondera för dig med ägaren, det kan leda till att ägaren förstår allvaret i situationen och att de vet att du är redo att ta detta vidare. Sista alternativet är att stämma dem i domstolen, men detta bör vara sista alternativet då det kostar pengar samt tid.

Stämningsansökan görs genom att du stämmer dem i ägarens domstolskrets. Stämningsansökan finner du genom att klicka här.

Vill du boka tid med våran jurist så kan du klicka här.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare