Verkställighet av umgänge

Var ska min son vända sig?

Han och sambon skiljde sig. De har en dotter. Sambon har undanhållit dottern i drygt fyra månader. Varit upp i tingsrätt 3/12. Då beslutat om umgängesstöd så pappa och dotter lär känna varandra igen. I tingsrätt frågade sonen om dagis, luciafirande. Då svarade tidigare sambon att det var ok om han kom själv. Nyss var han till dagis. Sambon kom, började skrika och hon hade ljugit i personalen så personalen slängde ut pappan från dagis fast fadern var lågmäld, är inte dömd för något, skötsam. Tidigare sambon ljuger om allt. Vad kan pappan göra. De har gemensam vårdnad.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Den information som du presenterar i din fråga tyder på att det föreligger så kallat umgängessabotage. Det innebär att ena föräldern medvetet undanhåller barnet från den andra föräldern. Umgängessabotage kan i vissa fall resultera i att den andra föräldern får ensam vårdnad. Denna typ av fråga regleras i föräldrabalken (FB).

Vad kan din son göra?

Din son kan ansöka om verkställighet av umgänget hos tingsrätten. Vid verkställighet är det barnets bästa som ska tas i beaktande (21 kap. 1 § 1 st FB). Verkställigheten söks hos tingsrätten i den ort barnet har sin hemvist (21 kap. 1 § 2 st FB).

Hoppas att svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare