FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/11/2023

Verkställighet av straff om man blivit dömd men lämnar landet

Om man är dömd för 8 månaders fängelse för misshandel o grovt brott mot kniv lagen och man vill åka till storbritannien o bo där kan man bli internationellt efterlyst o bli utlämnnad av interpol därifrån?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Såsom jag förstår frågan, undrar du huruvida man, efter det att man har blivit dömd men straffet inte ännu verkställts, kan åka och bosätta sig i ett annat land (i detta fallet Storbritannien). Frågan faller under en slags internationell straffrätt om staters samverkan vid brott och hur stater samarbetar och bistår med hjälp.

Huvudregeln om att avtjäna straff i Sverige:

Först och främst kan sägas att huvudregeln är att om man är dömd i Sverige, ska straffet också verkställas i Sverige. Däremot finns en möjlighet att avtjäna straffet i ett annat land, exempelvis sitt hemland, även om man är dömd till fängelse i Sverige. Detta utgör dock inte en rättighet att bli överförd, och man kan bli överförd mot sin vilja. Däremot anser jag att din fråga inte rör detta område, utan snarare konsekvenserna av att motsätta sig ett fängelsestraff genom att fly till ett annat land.

Samarbete mellan stater för att få tag på brottslingar

Din fråga faller under en slags internationell straffrättslig fråga om staters samverkan vid brott och hur stater samarbetar och kan bistå varandra med hjälp när en stat har en pågående lagföring. Exempelvis, om en person som är misstänkt för brott i Belgien befinner sig i Sverige, har den svenska åklagaren och polisen en skyldighet att bidra till den brottsutredning som pågår i Belgien, genom att utlämna den misstänkte. Däremot är det avtalsfrihet som råder mellan länder, och detta är ingen sedvanerättslig skyldighet. Det finns alltså ingen skyldighet att hjälpa en annan stat lagföra, utan det bygger på frivillighet.

Däremot, i de flesta fall när en stat får en begäran från en annan stat om utlämning av en brottsling, brukar dem välja att hjälpa till. Detta gynnar i sin tur den första staten som väljer att hjälpa, då den staten som får hjälp kommer vara mer benägen att hjälpa den första staten om en liknande situation uppstår. Detta enligt den s.k. reciprocitetsprincipen.

Däremot kan det existera mellanstatliga avtal (s.k. traktat) som fastställer en skyldighet att utlämna en dömd brottsling från stat A till stat B så ett straff kan verkställas. Ett sådant existerar mellan Sverige och Storbritannien och genom EU och Storbritannien (därav är Sverige också part till avtalet), och finns i Lag (2021:709) med kompletterande bestämmelser om straffrättsligt samarbete mellan Europeiska unionen och Förenade kungariket och EU/UK-avtalet om handel och samarbete. För att verkställa ett utdömt straff finns alltså möjlighet för Sverige att begära utlämning av brottslingen från Storbritannien. I det fallet förs man tillbaka till Sverige och ska avtjäna sitt straff i Sverige. Alltså är sannolikheten hög att flyr den dömda personen till Storbritannien, oavsett i vilket syfte, utan att ha avtjänat sitt straff i Sverige.

Möjligheten till en europeisk arresteringsorder

Det finns också en möjlighet för Sverige att utfärda en Europeisk arresteringsorder för att få tillbaka en brottsling som flytt Sverige till ett annat land i Europa. En svensk arresteringsorder för verkställigheten av en frihetsberövande påföljd får utfärdas av kriminalvården för verkställighet av fängelse, och får utfärdas för en dom som har fått laga kraft om det dömts ut fängelse eller en frihetsberövande påföljd i minst fyra månader. Möjligheten finns alltså att utfärda en sådan arresteringsorder i detta fall.

Detta följer också av en princip om ömsesidigt erkännande, som innebär att medlemsstater i EU är skyldiga att vidta åtgärder med anledning av en europeisk arresteringsorder. Medlemsstater får endast vägra verkställighet av en europeisk arresteringsorder i vissa begränsade undantagsfall, exempelvis om man riskerar dömas till döden om man blir tillbakaskickad till landet i fråga. I din fråga är såklart inte Storbritannien en del av EU längre, men däremot kan antas att Storbritannien inte har någon anledning att försvåra eller vägra en begärd utlämning eller arresteringsorder från Sverige om en dömd brottsling befinner sig på dess territorium. En europeisk arresteringsorder är en slags internationell efterlysning, och Interpol kan bli involverad i dessa fall för återlämnande.

Hoppas detta gav svar på din fråga! Om du undrar eller har funderingar över något annat, tvivla inte att höra av dig till Lawline igen!

Roya Juhlin-DannfeltRådgivare