Verkställande av betalningsskyldighet

Då jag blev tilldelad en summa pengar i vår bodelning så undrar jag nu hur jag ska göra för att få min ex man att betala? Han säger att han ska men han gör det aldrig. Kan jag på något sätt tvinga honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

De bestämmelser som är tillämpliga på din situation är främst de i utsökningsbalken (UB) För att kronofogden ska kunna vidta åtgärder mot din ex-man för indrivning av pengarna krävs att Du har en s.k exekutionstitel. Dessa exekutionstitlar räknas upp i 3 kapitlet 1 § UB. Den exekutionstitel Du (enligt din beskrivningen av situationen) kan skaffa är den som en domstols dom eller beslut medför. Eftersom din ex-man verkar medge att han är skyldig att betala dig kan denna väg förstås verka drastisk men vägrar han att betala är detta alternativet som finns att tillgå. Kommer domstolen fram till att din ex-man är skyldig att betala dig pengar har Du då en exekutionstitel som kronofogden kan verkställa.

Hoppas att mitt svar hjälpte och att Du och din ex-man gemensamt kan komma fram till en lösning som passar Er båda.

Lawline RådgivareRådgivare