FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/06/2020

Vems ansvar är det att utföra kontroll av ventilationssystemet i byggnader enligt PBL?

Vi är en nybildad bostadsrättsförening, vems ansvar är det att göra en OVK, säljaren eller bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du med OVK menar en obligatorisk ventilationskontroll. Om jag har missuppfattat dig eller om fler frågetecken dyker upp så är du välkommen att ställa en ny gratisfråga.

Regler gällande detta hitta du i Plan- och byggnadslagen (PBL) och i plan och byggnadsförordningen.

Enligt 8 kap 25§ PBL som handlar om ventilationssystem så är det ägaren av byggnaden som är ansvarig för att funktionen hos ventilationssystemet kontrolleras. Därmed är det ägaren av byggnaden som är ansvarig för att kontrollen utförs och att den utförs av en sakkunnig funktionskontrolland. I 5 kapitlet av plan och byggnadsförordningen så återfinns fler regler kring kontrollen om du vill läsa på mer detaljerat kring frågan.

Det avgörande för er blir om ni äger byggnaden när en kontroll ska utföras, då är ni ansvariga att kontrollen utförs. Medan säljaren var ansvarig för att kontroll utfördes under tiden som den var ägare av bostaden. Därmed bör rimligen säljaren ha utfört den första kontrollen, om inte byggnaden såldes innan den skulle göras.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar dig varmt lycka till!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare