Vem står risken för varan vid leverans utanför lägenhetsdörren?

Hej, jag gjorde ett onlineköp hos X och valde hemleverans. Av leveransföretaget fick jag senare en länk där jag kryssade i att jag var okej med kontaktfrileverans alltså att det är okej att paketet lämnades utanför min lägenhetsdörr och att de tar en bild på leveransen som underlag, pga corona. Paketet var ej utanför min dörr när jag kom hem den dagen och bilden de hade tagit visar inte mitt efternamn på dörren men X säger att jag ändå måste betala fakturan. Har X rätt att tvinga mig betala för något jag inte fått pågrund av att jag klicka i att jag var okej med kontaktfrileverans eller gäller lagen om avlämnande i detta fall?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du enligt omständigheterna är att betrakta som en privatperson och X som näringsidkare så blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Dessa regler är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att man ej an avtal bort dom till nackdel för en konsument.

Risken för varan
Du som köpare kommer anses vara ansvarig för varan när risken har gått över på dig. Risken för en vara vid transportköp går över på köparen när varan har avlämnats (8 § KKL). En vara är överlämnad när den är i köparens besittning, det vill säga att varan har tagits om hand av köparen eller på något annat sätt har överlämnats till denne, exempelvis om den har lagts i brevlådan (6 § KKL). I förarbetena till konsumentköplagen framgår det att ett föremål som har placerats utanför dörren till en lägenhet i ett hyreshus inte kan anses ha kommit i lägenhetsinnehavarens besittning förrän denne faktiskt har tagit hand om varan (Prop. 1989/90:89 s 70).

Sammanfattning
Enligt konsumentköplagen är det X som bär risken för varan tills att du som konsument har tagit emot den och har den i din besittning, vilket du enligt ovan ej ännu har. Lagen är dessutom tvingande till konsumentens fördel och bestämmelserna kan inte avtalas bort

Detta innebär att du ej ska behöva betala kostnaden för varan då x står för risken.

Jag hoppas detta var svar på din fråga annars får du gärna kontakta en av våra jurister HÄR för ytterligare hjälp eller skicka in ytterligare en fråga HÄR.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare