FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/07/2024

Vem sköter ens ekonomi när man sitter frihetsberövad?

Vem sköter ekonomin när någon sitter häktad. T ex om personen inte har familj att sköta det. Hur ska hen kunna hålla sin plats i samhället därifrån? Kan de göra det medans de sitter inne eller är det helt omöjligt. Skall hen få vänta tills de kommer ut för att sköta sin ekonomi?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Din fråga regleras inte direkt av någon lag men det går ändå att få fram ett svar på dina frågor genom Kriminalvårdens hemsidor

Frågan om vem sköter ekonomin när någon sitter häktad?

Utgångspunkten när man sitter frihetsberövad är att man själv måste betala saker såsom hyra, räkningar eller liknande utgifter under tiden som man är frihetsberövad. Det är i vissa fall möjligt att få hjälp med hyran under tiden man sitter frihetsberövad och för att få den hjälpen vänder man sig så till socialtjänsten i sin kommun.

Det är även viktigt att man om man ska vara frihetsberövad en längre tid att man kontaktar banker eller företag där man har lån eller abonnemang och ber om en avbetalningsplan.

Vad kan man göra om man saknar familj?

Eftersom utgångspunkten är att man själv måste sköta sådana här saker är man så själv ansvarig för att se till att om man saknar familj genom ex. en fullmakt berättiga en annan person att sköta ens angelägenheter. En fullmakt kan dock inte ge en möjlighet att hantera alla ärenden om en persons ekonomin om det inte uttryckligen ger uttryck för det.

Vad händer efter fängelset?

Att observera är att man när frigivning närmar sig för den frihetsberövade är att man inte bara kastas ut i samhället igen! Under tiden man sitter frihetsberövad och när så frigivning närmar sig utarbetas en plan för hur man ska så smidigt som möjligt ska kunna komma in i samhället igen. Det kan handla om att man ex. ser till att man pratar om hur man ska göra för att bli av med skulder eller prata med arbetsförmedlingen.

Sammanfattningsvis

När man så har frihetsberövats är det man själv som ansvarar för sin ekonomi vilket innebär att om man går in i sin frihetsberövning utan att ha kontaktat någon som kan hjälpa en eller utan att man ex kontaktat banken är man själv ansvarig för konsekvenserna som följer därav. Har man så ingen familj kan ju detta gör att situationen inte kan lösas förens man således släpps från sin frihetsberövning.

När så frihetsberövandet börjar närma sig mot sitt slut ser man dock till att man får hjälp att komma in i samhället igen. Jag länkar således kriminalvårdens hemsida om vad som man bör tänka på inför frihetsberövandet och efter frihetsberövandet

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare