Vem ska underteckna samboavtalet?

Jag och min sambo har köpt hus men jag har betalt ca 3/4 av insatsen. Vi har skrivit ett papper på vem som betalat vad och skrivit under och skrivit att detta ska tas i beaktande vid en eventuell separation om någon vill bo kvar i huset eller om vi säljer det. Min fråga är om papperet är juridiskt bindande utan att en jurist tittat på det och skrivit under?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att avtalet ska vara giltigt och juridiskt bindande så krävs det bara att ni skriftligen upprättar ett avtal som ni båda undertecknar, 9 § 2 st sambolagen. Samboavtal behöver inte upprättas med hjälp av en jurist och även om ni hade valt att vända er till en jurist hade inte juristen behövt underteckna avtalet för att det skulle vara giltigt. Samboavtal behöver inte bevittnas, utan bara signeras av dig och din sambo.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare