Vem ska man kontakta för att fastställa en (privat) skuld?

Hej.

Jag har en gammal vän som jag lånat ut pengar till i ett par omgångar under en månad. Avtalet som vi kom överens om säger att hen skall betala tillbaka när CSN kommit. Personen vägrar svara och troligen inte betala för den delen. Gäller då olovligt förfogande eller hur ska jag gå tillväga? Ska jag göra en polisanmälan eller gå till Kronofogen genom betalningsföreläggande? Skulden ligger på drygt 1000 kr, men ändå 1000 kr menar jag.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du kontaktar Lawline.

Precis som du säger kan du kontakta kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Det innebär att de fastställer att din vän har en skuld till dig. Det kostar 300 kronor att ansöka, men detta är en avgift som du kan begära ersättning för utöver skulden som din kompis redan har till dig. Kronofogden kommer sen att ta ditt ärende vidare, och kontakta hen som är skyldig dig pengar.

Du kan läsa mer om hur du går tillväga här, och här finner du också kontaktuppgifterna till kronofogden som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare