Vem ska ersätta skadan, hyresvärden eller hyresgästen?

Hej, Jag har haft balkongdörren och köksfönstret öppna samtidigt. Då blåste ganska mycket fick fönster inne rutan spricka pga smäll. Min fråga är vem som ska stå för kostnaden? Hyresgästen eller hyresvärden? Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du bor i en hyresrätt och att ditt fönster gått sönder genom att det blåst igen. Eftersom att din fråga handlar om skador i en hyresrätt kommer jag i mitt svar hänvisa till lagtext i jordabalken.

Du behöver inte ersätta skador till följd av normalt slitage

Under tiden att du bor i din hyresrätt får din hyresvärd räkna med att visst slitage uppkommer till följd av normal användning av lägenheten. Till normalt slitage brukar t.ex. mindre hål i väggarna, repor på golven m.m. räknas. Skador som räknas in i den här kategorin behöver du inte ersätta.

Du måste ersätta skador som uppkommer genom att du agerat vårdslöst eller försumligt

Du som hyresgäst har ett ansvar att vårda din lägenhet under tiden att du bor där. Du är skyldig att ersätta skador som uppkommer i din lägenhet till följd av att du agerat vårdslöst eller försumligt (12 kap. 24 § JB). Du har alltså ett skadeståndsansvar för skador som du orsakat i din lägenhet, som inte kan ses som normalt slitage.

Avgörande för din fråga är om du kan anses agerat vårdslöst eller försumligt

I det här fallet blir frågan om det trasiga fönstret kan anses orsakat genom att du agerat vårdslöst eller försumligt. Bedömningen blir om det kan ses som normal använding att ha flera fönster öppna samtidigt i lägenheten trots att det blåser “ganska mycket”. Först och främst går det att konstatera att det rör sig om normal användning att ha fönstrena öppna i sin lägenhet. Det som kan bli avgörande i det här fallet är om det var vårdslöst att ha fönstrena öppna trots att det blåste “ganska mycket”. Bedömningen kan variera beroende på vad som hänt just i ditt fall. Blåste det t.ex. väldigt mycket skulle det kunna anses vårdslöst att bilda korsdrag i lägenheten, men det är inte säkert. Ditt agerande skulle kunna ses som vårdslöst om du t.ex. flera gånger innan upplevt att fönstrena brukar slå igen med en stor kraft när det blåser ute. Det skulle å andra sidan kunna ses som normal användning av lägenheten om det tidigare gått bra att vädra trots blåsiga förhållanden.

Ta kontakt med din hyresvärd

Min rekommendation är att du tar kontrakt med din hyresvärd och förklarar hur skadan uppkommit. Har ni olika åsikter om huruvida det rör sig om “normalt slitage” och ni inte kan komma överens, kan du ta kontakt med hyresnämnden som kan hjälpa er vidare.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare