Vem ska betala parkeringsbot vid samägande av bil?

Hej!

Vad gäller vid samägd bil och parkeringsböter?

Jag och min särbo samäger en bil och min särbo brukar ställa sig på besöksparkeringen vid mitt boende när han är hos mig. Häromdagen satt en böter på bilen, att det bara är besökande som får stå på platsen. Parkeringsvakten har kollat upp bilen i registret och jag står på bilen. Vad gäller här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller samägande av bil eller båt så är delägare solidariskt betalningsskyldiga för exempelvis en parkeringsböter, om inget annat finns angett i avtal mellan delägarna. Det innebär att företaget som utfärdat parkeringsboten kan kräva antingen dig eller din särbo på hela beloppet. Du och din särbo har alltså båda ansvar för att betalningen ska erläggas. Om du ensamt skulle betala hela eller en större del av beloppet aktualiseras något som kallas för regressrätt, vilket innebär att du i din tur kan kräva din särbo på betalning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare