Vem ska betala, hyresvärden eller hyresgästen?

För ett år sedan brände jag mig på en gryta, tappade jag den i köksbänken som har ett plast yttre o då blev det hål i platsen. Olyckshändelse. Folksam mitt försäkringsbolag, ville inte ta den skada utan sa att fastighetsägaren skulle ta detta på sin försäkring då jag inte äger bänken. Ägaren skulle kolla o återkomma om hur vi skulle göra. Under tiden sätter de en köksbänk. Nu 1 år senare kommer de med krav på halva kostnaden, utan underlag. De påstår att vi hade en överenskommelse att vi skulle betala men vi säger att det inte finns någon. Kan de kräva oss på detta.? Hopp om positivt svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du bor i en hyresrätt och att du undrar om din hyresvärd har rätt att kräva ersättning för skadan på köksbänken. Eftersom att din fråga handlar om skador i en hyresrätt kommer jag att hänvisa till lagtext i jordabalken i mitt svar.

Hyresvärden ersätter skador som uppkommer genom normalt slitage

Hyresvärden ansvarar för vissa skador som uppkommer i din hyreslägenhet. Den här typen av skador brukar kallas för "normalt slitage” och rör t.ex. mindre skador i tapeten eller på golven. Du som hyresgäst behöver inte ersätta skador av den här typen.

Hyresgästen ersätter skador som uppkommit pga. försummad vårdplikt

För dig som hyresgäst finns det ett ansvar att ta hand om hyreslägenheten som du bor i. Det här ansvaret kallas för “vårdplikt”. Vårdplikten innebär att du blir ersättningsskyldig för skador som orsakats i hyreslägenheten tillföljd av vållande eller vårdslöshet (12 kap. 24 § JB). Du är således skyldig att ersätta skador som du orsakat med flit eller genom att vara oförsiktig.

Är skadan ett normalt slitage eller omfattas den av din vårdplikt?

Av din beskrivning tolkar jag det som att du tappat en varm kastrull i köksbänken och att bänken till följd av det brännskadades. Avgörande för vem som ska ersätta skadan är således om skadan är ett “normalt slitage” eller om skadan omfattas av din “vårdplikt”. En bedömning får ske i varje enskilt fall.

Ifall att skadan på bänken är liten och uppkom trots att du snabbt lyfte bort kastrullen från bänken, kan det tala för att det rör sig om normalt slitage. Är skadan däremot stor och uppkom genom att du inte använde grythandskar eller lät grytan ligga kvar på bänken, skulle det kunna tala för att du agerat vårdslöst. Bedömningen blir således beroende av om ditt agerande kan uppfattas som normalt eller inte.

Ta kontakt med din hyresvärd

Omfattas skadan av din vårdplikt är du skyldig att ersätta skadan. Anser du däremot att skadan utgör normalt slitage, rekomenderar jag dig att kontakta din hyresvärd och förklarar det. Når ni ingen överenskommelse, kan du kontakta hyresnämnden som kan hjälpa er vidare.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare