FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/02/2018

Vem ska betala en fortkörningsböter?

Hej,

Om någon annan kör min bil som står på mig och blir fottad av en fartkamera men ingen erkänner brottet vid hemskickning av papper (man kan inte se vem det är). Kommer jag som ägare behöva betala då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Mer information om fartkameror och deras hantering hittar du bl.a. på Trafikverkets hemsida, se här.

Vem betalar?
I dagsläget finns det ingen lagstadgad skyldighet som tvingar ägaren till bilen att uppge vem det var som körde bilen i samband med en fortkörning som fångats på bild av en trafiksäkerhetskamera. Ägaren blir heller inte automatiskt ansvarig för fortkörningsböter.

För att föraren ska kunna bötfällas krävs det i första hand att föraren kan identifieras. I ditt fall var bilden otydlig och då du inte måste ange vem som körde bilen behöver varken du som ägare till bilen eller den som faktiskt körde den betala för fortkörningen. Utredningen läggs i dessa fall ned.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen. Det går även bra att kontakta våra jurister på Lawlines Juristbyrå, klicka här för att boka tid.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare