FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/08/2017

Vem ska betala barnets resa?

Pappa betalar underhåll till mig då våran 14 åriga dotter bor hos mig på heltid. Varannan helg är hon sin pappa från fredag eftermiddag till söndag eftermidag. Han har en ny partner och de har två gemensamma barn tillsammans och det tredje på väg. Nu har jag fått höra från våran gemensamma dotter att de planerar att åka utomlands men att pappan inte kommer att betala dotterns resa utan menar att jag ska betala hennes resa. Är verkligen detta rätt?!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har ingen skyldighet enligt lag att betala resan din dotter ska göra tillsammans med sin far. Du och din dotters far får diskutera och komma överens om hur ni ska göra med betalningen. Kan ni inte komma överens om vem som ska betala får er dotter tyvärr stå över resan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare