FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/07/2019

​Vem riskerar straffpåföljd om man lånar ut sin bil till en berusad person?

Om jag står som ägare på en bil och försäkring osv står på mig men min kille brukar bilen, om han kör full och blir tagen av polisen, jag är inte med i bilen, jag ligger hemma och sover men jag vet att han har bilen men viste inte försen han kom hem att han hade kört full. Kan jag som ägare åka på något då?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du visste om att din kille lånat din bil, men att du inte kände till att han kört den berusad. När jag besvarar frågan om du som ägare till bilen kan ha gjort dig skyldig till något, så kommer dessa omständigheter vara min utgångspunkt.

Har din kille gjort sig skyldig till rattfylleri?

Eftersom din kille har kört bilen berusad och blivit påkommen av Polisen, så kommer han med största sannolikhet dömas till rattfylleri. Om en person framför ett motordrivet fordon med 0,2 promille i blodet alternativt 0,1 liter per gram i utandningsluften har man gjort sig skyldig till rattfylleri, lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Om din kille döms för rattfylleri kan du eventuellt ha gjort dig skyldig till medhjälp till rattfylleri.

Vad krävs för att dömas till medhjälp till rattfylleri?

Som bilens ägare riskerar du att ha gjort dig skyldig till medhjälp till rattfylleri genom att låta en berusad person köra din bil. I ditt fall verkar det däremot som att du inte kände till att din kille skulle köra bilen berusad.

För att dömas för medhjälp till ett brott måste ett antal förutsättningar vara uppfyllda enligt 23 kapitlet 4 § Brottsbalken (BrB). Medhjälparen ska ha: 1) främjat gärningen med råd eller dåd och 2) haft uppsåt till att gärningsmannen ska köra berusad.

Att främja gärningen med råd eller dåd innebär att man underlättat för gärningsmannen fysiskt eller psykiskt att utföra gärningen, t ex genom att tillhandahålla något eller stärka gärningsmannens uppsåt till att begå brottet.

Den andra förutsättningen är att medhjälparen ska haft uppsåt att gärningsmannen ska utföra handlingen. Med andra ord innebär det att du ska ha haft för avsikt att din kille ska begå brottet. I ditt fall verkar det däremot som att du inte haft något uppsåt till att han skulle köra berusad eftersom du inte kände till att han kört full förrän han kom hem. Därmed kan du inte ha gjort dig skyldig till medhjälp till rattfylleri.

Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du såklart alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Lovisa KleinRådgivare