Vem räknas som en bröstarvinge?

Hej!

Jag har fått hjälp att skriva mitt testamente men jag ställer mig frågan gällande denna formulering:

Kvarlåtenskapen efter mig skall, till lika delar, tillfalla mina tre barn, Barn 1, barn 2, barn 3 . I avlidet barns ställe träder dennes bröstarvingar.

Efterlämnar den avlidne inga egna bröstarvingar skall den avlidnes del tillfalla övriga här nämnda syskon, eller för det fall att även syskon är avlidet, dennes bröstarvingar.

Frågan gäller i denna mening, I avlidet barns ställe träder dennes bröstarvingar :

Är mina barns far en bröstarvinge om något av mina barn går bort?

MVH

Annette

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline. När det kommer till frågor om arv och testamente är det ärvdabalken som är tillämplig lag. I svaret nedan kommer jag enbart utgå ifrån den information jag har fått angiven i frågan. Detta eftersom ytterligare personer/omständigheter kan komma att påverka fördelningen av arvet.

Barn/barnbarn till den avlidne/den person som vill upprätta ett testamente benämns i svensk arvsrätt som bröstarvingar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Även barnens barnbarn (etc.) räknas in i denna arvsklass. Utifrån den information som jag har fått angiven i frågan vet jag inte om du är gift med fadern till dina barn. Jag utgår därför från att ni inte är det samt att mannen är far till samtliga tre barn som du nämner i frågan. Fadern till dina barn anses inte utgöra en bröstarvinge enligt svensk arvsrätt. Kortfattat kan man konstatera att bröstarvingar enbart utgör personer i nedåtstigande släktled. Hade ni varit gifta finns regler om makes arvsrätt i 3 kap. ärvdabalken. Är ni istället sambos så är huvudregeln att man inte ärver varandra. Undantag till denna huvudregel finner man i 18 § andra stycket sambolagen.

I vart fall verkar du ändå ha skrivit vad som händer i det fall då någon av dina barn går bort, i första hand tillfaller det avlidne barnets andel till dennes bröstarvingar (barn, barnbarn osv.) och i andra hand tillfaller andelen av det avlidna barnet till dess syskon, dvs. dina resterande barn. Här hade jag rekommenderat att du specificerar (exempelvis) att andelen av det avlidna barnet ska delas lika mellan syskonen, om det avlidna barnet inte har några bröstarvingar.

Om du känner dig osäker på hur du ska gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://www.lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare