Vem omfattas av försörjningskravet vid ansökan om uppehållstillstånd?

Hej.

Jag fick barn med min pojkvän i Turkiet förra året 8 Juli. Jag och min dotter har nu kommit till Sverige efter hon fått svenskt pass. Jag och min pojkvän vill uppfostra vår dotter i mitt hemland. Jag är arbetslös och kan inte uppfylla försörjningskravet som är då jag bara får föräldrapenning och barnbidrag. Finns det något annat sätt att gå tillväga? Vi vill vara en familj och inte att hennes pappa ska missa hennes uppväxt.

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att barnets pappa vill ansöka om uppehållstillstånd i Sverige. Du och din dotter är nu bosatta i Sverige men utan pappan. Jag förstår det också som att det är Sverige som är ditt hemland och att det är här ni vill uppfostra er dotter. Det framgår inte om din pojkvän är från Turkiet eller om han har någon annan nationalitet. I mitt svar kommer jag utgå från att han kommer från ett land utanför EU och EES. Ni undrar vilka möjligheter pappan har att få uppehållstillstånd i Sverige.

Jag kommer nedan att gå igenom möjligheterna att ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig samt uppehållstillstånd på grund av anknytning till er dotter. Regler om uppehållstillstånd finns i utlänningslagen, UtlL (här), samt lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (här).

Uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig

Det stämmer att huvudregeln är att uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person endast beviljas om den person som man åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för båda, se 5 kap 3 b § UtlL (här) och 9 § lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (här). Försörjningskravet gäller dock inte om du är svensk medborgare och du tillsammans med barnet flyttat till Sverige innan din partner ansöker om att få flytta till er.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning till er dotter

Försörjningskravet gäller inte heller om den man ansöker om uppehållstillstånd på grund av anknytning till är ett barn, se 10 § lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (här). Detta gäller dock endast om pappan och barnet inte har möjlighet att återförenas i ett land utanför utanför EU som familjen har en särskild anknytning till, t.ex. Turkiet.

Sammanfattning

Utifrån de omständigheter som framgår av din fråga drar jag slutsatsen att det finns en möjlighet att du inte omfattas av försörjningskravet, även om din pojkvän ansöker om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig. Han har också möjlighet att ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning till er dotter, men jag kan inte utesluta att Migrationsverket kan mena att familjen har en särskild anknytning till Turkiet och att en återförening därför ska ske där.

Min rekommendation är att du tar hjälp av en jurist som kan hjälpa din pojkvän att ansöka om uppehållstillstånd. Juristen har då möjlighet att avgöra på vilken grund som ansökan bör göras. Önskar du komma i kontakt med en av juristerna på Lawline kan du nå oss på 08-533 300 04, knappval 1, mot en kostnad om 2000kr/h.

Vänligen.

Sofia EdvardssonRådgivare