FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/10/2020

Vem kontaktar jag om jag mår dåligt?

Jag kan inte prata med dom om något.

De fattar inte hur jag mår.

Lawline svarar

Hej,

Det finns många olika anledningar till att känna sig ledsen, orolig eller stressad. Ibland vet man varför man mår dåligt, ibland vet man inte det. Jag saknar information om din situation för att kunna säga hur du ska göra. Med "de fattar inte hur jag mår" så vet jag inte vilka du syftar på. Oavsett, vill jag att du ska veta att det är bra att prata med någon som lyssnar. Det kan vara en närstående, en vän eller någon annan som du har förtroende för.

Genom denna länk: https://www.umo.se/att-ta-hjalp/hit-kan-du-ringa-maila-eller-chatta/hjalp-om-du-mar-daligt/ hittar du ställen du kan kontakta om du behöver stöd eller bara vill prata med någon. De flesta kan du kontakta gratis och anonymt. Vissa har öppet dygnet runt, andra några timmar i veckan. Vissa av ställena jobbar med särskilda frågor, andra kan du prata med om vad som helst. Hos vissa är det experter som svarar, hos andra är det personer med egen erfarenhet.Några av ställena finns särskilt till för vissa åldrar eller kön, men de brukar kunna tipsa om andra ställen om det behövs.

Om du mår extremt dåligt/ är i fara/ har tankar eller planer på att ta ditt liv ska du genast ringa 112.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, och tveka inte på att höra av dig igen om du känner att du vill berätta mer. För snabbare svar rekommenderar jag då att ringa in till oss på 08-533 300 04. Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Vänligen,

Siva ArifRådgivare