Vem kan/får vräka en andrahandshyresgäst?

Vem kan/får vräka en andrahandshyresgäst? Bostadsbolaget eller den med förstahandskontrakt eller vem som?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Avhysa (vräka) personer får Kronofogden göra. Om en privatperson eller fastighetsägarna själva avhyser en hyresgäst kan de som avhyser göra sig skyldiga till hemfridsbrott (4 § 6 kap brottsbalken.).

Hyresvärden får ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheter (1 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning.).

I förhållande till personen med andrahandskontraktet är personen med förstahandskontraktet hyresvärd. I förhållandet mellan fastighetsbolaget och personen med förstahandskontraktet är hyresbolaget hyresvärd.

Detta innebär att både personen med förstahandskontraktet och fastighetsbolaget har rätt att genom kronofogden avhysa personen med andrahandskontraktet.

För att få avhysa en hyresgäst krävs att hyresavtalet löpt ut eller att en s.k. förverkandegrund föreligger. Ofta handlar det om att hyresgästen inte betalat hyran på flera månader. Det krävs också att hyresvärden underrättat hyresgästen om att hen inte har betalat sina hyror och hyresvärden måste skriftligen ha meddelat socialnämnden, innan ansökan om avhysning görs till Kronofogden (42 § 12 kap. jordabalken.).

Du kan läsa mer på kronofogdens hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare