Vem kan utses till förrättningsman?

Hej. Våran pappa har avlidit. Hans fru har utsätt två förättningsmän till bouppteckningen Den ena är min systers sambo och den andra är fruns son från ett tidigare äktenskap. Får den sonen vara förrättningsman? Han är ju efterarvinge till pappas fru när hon avlider. Får den förrättningsman som inte är med på bouppteckningen skriva under i förväg innan vi sett bouppteckningen?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar:

1.vem som kan vara förrättningsman och således förvalta dödsboet till dess att boet är utrett.
2.Om en förrättningsman som inte är med på bouppteckningen får skriva under innan bouppteckningen visats upp för övriga dödsbodelägare.

Regler om dödsboförvaltning finns i Ärvdabalken (1958:637).

Vem får vara förrättningsman?

Innan arvskifte ska en bouppteckning förrättas. Dödsbodelägare, samt boutredningsman eller testamentsexekutor ska utse två kunniga trovärdiga gode män, sk förrättningsmän, till att förrätta bouppteckning. En dödsbodelägare kan inte vara en sådan god man. Detta eftersom en sådan god man inte får ha något intresse i boet (Walin, Lind, Ärvdabalken, en kommentar II, 2016, s 157 f).

På Skatteverkets hemsida framgår närmare information om vilka som får vara förrättningsmän. Anhöriga till dödsbodelägare, som t ex en make får vara förrättningsman. Även anhöriga till efterarvingar kan utses. Däremot kan en efterarvinge själv (RH 1995:77), en dödsbodelägare eller en företrädare för en dödsbodelägare inte vara förrättningsman (skatteverket.se). En boutredningsman eller testamentsexekutor kan inte heller vara förrättningsman (NJA 1985 s 389).

När ska bouppteckningen skrivas under?

Förrättningsmännen måste inte närvara samtidigt på mötet. Det räcker med att en av dem är närvarande och sedan underrättar den andra om vad som framkommit på mötet. Den andra kan sedan skriva under bouppteckningen i efterhand (RÅ 2004 ref. 37).

Förrättningsmännen ska intyga att allt antecknats rätt och att tillgångarna värderats riktigt (20 kapitlet 6 § Ärvdabalken). Målet med mötet är alltså att gå igenom tillgångar och skulder så att alla närvarande får en uppfattning av vad som ingår i dödsboet. Mot bakgrund av detta syftet bör förrättningsmannen inte kunna skriva under bouppteckningen innan mötet ägt rum.

Huruvida bouppteckningen visats upp för övriga dödsbodelägare beror däremot av vilka som närvarar på mötet. Det finns inget närvarokrav på mötet förutom att bouppgivaren och en förrättningsman måste delta. Samtliga dödsbodelägare ska kallas i god tid till förrättningen (20 kapitlet 2 § Ärvdabalken).

Sammanfattning

Då sonen är efterarvinge kan han ej utses till förrättningsman. Förrättningsmannen kan inte godkänna bouppteckningen innan mötet ägt rum, men kan godkänna den i efterhand.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare