FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/07/2019

Vem kan straffas för tillåtande av olovlig körning?

Hej!

Jag och min tjej håller på att diskutera en sak i bilen. Hon är 18 och har körtkort och jag är 17. Hon lånar bilen av sin pappa och står alltså inte som ägare på bilen.

Vad skulle hända om jag körde bilen med henne som passagerare? Vem kommer att straffas för tillåtelse av olovlig körning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För tillåtande av olovlig körning döms den som, uppsåtligen eller av oaktsamhet, tillåter någon att framföra ett fordon utan att vederbörande har körkort (jfr 3 § tredje stycket lagen om straff för vissa trafikbrott). Ansvaret åligger således inte ägaren till bilen utan den som med uppsåt eller av oaktsamhet tillåter den olovliga körningen. I ert fall kan det inte argumenteras för att din tjejs pappa gjort något brottsligt; han har lånat ut bilen till sin dotter som då har en rätt att använda bilen. Om hon däremot låter dig köra bilen, oavsett vem som står som ägare, kan hon dömas för tillåtande av olovlig körning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare