Vem kan sköta en bouppteckning och vilka kan utses till förrättningsmän?

Hej

Min mamma har dött och min pappa lever, vi ska göra en bouppteckning och jag undrar kan jag som dotter sköta det? Kan min sambo vara förrättningsman och min son?

Jag har inga syskon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna som rör arv, bouppteckning och förrättningsmän finns i ärvdabalken (ÄB).

Vem kan sköta en bouppteckning?

En bouppteckning kan skötas av en privatperson och ska i så fall göras av den som bäst känner till din mammas tillgångar och skulder. Så för att svara på din fråga, ja du kan själv sköta bouppteckningen och kommer i så fall vara bouppgivaren (ÄB 20 kap. 6 §).

Vilka kan utses till förrättningsmän?

Förrättningsmän ska vara två utomstående och det innebär att det ska vara två personer som inte har rätt till arvet efter din mamma, varken genom lagen eller ett testamente. I det här fallet kan alltså både din sambo och din son vara förrättningsmän så länge din mamma inte har testamenterat något till dem (ÄB 20 kap. 2 §).

Sammanfattningsvis

Du kan alltså göra bouppteckningen själv, med din son och sambo som förrättningsmän. Eftersom det ibland kan vara mycket att ha hand om när en anhörig har avlidit så skulle jag råda dig att ta hjälp av en begravningsbyrå eller Lawlines jurister.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Om du behöver ytterligare hjälp får du gärna ställa en till fråga.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare