Vem kan överklaga ett myndighetsbeslut?

Jag undrar om en person som är under 18 år kan överklaga myndighetsbeslut, i detta fall ett beslut att anta en detaljplan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor angående antagande av en detaljplan besvaras delvis i Plan- och bygglagen (2010:900) [PBL], men även i Förvaltningslagen (2017:900) [FL].

Kommunala beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser får överklagas till mark- och miljödomstolen (13 kap. 2a § PBL). Bestämmelserna om vem som får överklaga ett sådant beslut bestäms av FL (13 kap. 8 § PBL). Där stadgas det att ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom eller henne emot (42 § FL).

Det krav som ställs i lagen är att den som överklagar ett beslut ska ha direkt påverkats negativt av beslutet i fråga. Det framgår ingen ytterligare krav som bl.a. ålder eller liknande. Därmed tolkar jag dessa bestämmelser som att om beslutet angår dig direkt och har haft en negativ effekt, har du rätt att överklaga beslutet till mark- och miljödomstolen.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare