FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis10/12/2018

Vem kan göra en polisanmälan?

Jag råkade vara i trädgården, då min grannes fd sambo kommer till sin fd bostad. Jag har förstått att de brutit. Mannen rusar ut hojtar och skriker 'om Du inte försvinner härifrån omedelbart skall jag skära sönder däcken på Din bil!' Bilen står (tack och lov?) en bit nerpå gatan, så karlen vänder och rusar tillbaka. Jag uppfattar inte om han ev har någon kniv i handen, men jag uppfattar det som att jag blivit vittne till ett tydligt olaga hot. (Hot om skadegörelse.) Skulle jag kunna polisanmäla honom för olaga hot och vara vittne vid en ev rättegång eller måste hon anmäla honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga särskilda regler som gäller i fråga om vem som kan anmäla ett brott. En anmälan kan således göras av vem som helst och behöver nödvändigtvis inte vara den som blivit utsatt för brottet. Du har därför möjlighet att göra en anmälan om händelsen hos polisen. Huruvida du kommer vittna eller inte är upp till åklagaren att bestämma om denne finner det aktuellt att väcka åtal för brottet. Om du sett händelsen på nära håll och åklagaren kommer att väcka åtal är det dock högst troligt att du kommer kunna kallas som vittne för händelsen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare