FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/03/2019

Vem kan göra anspråk på hittegods?

Vem eller vilka kan inte göra anspråk på hittegods

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ägaren kan göra anspråk på hittegods enligt bl.a. 1 § andra stycket och 3 § hittegodslagen. Upphittaren kan också göra anspråk på hittegods, enligt bl.a. 4 §. Polisen får också sälja hittegods, enligt 2 § andra stycket. Om hittegodset är en hund kan den tillfalla staten, enligt 4 a §. De förutsättningar som måste vara uppfyllda för att endera nämnda parter ska kunna göra anspråk på hittegods framgår av lagrummen jag länkat till. Eftersom din fråga inte innehåller några specifika omständigheter kommer jag inte heller redogöra för några alternativ mer ingående.

Skulle du vilja ha en redogörelse är du välkommen att återkomma med detaljer. Till dess hoppas jag att du har fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare