Vem kan gå i borgen?

Kan en utländsk person, med svenskt personnummer, stå som borgensman för lån hos en svensk bank? Jag är inte själv längre bosatt i Sverige men erhåller en liten pension därifrån. Min dotter har nyligen flyttat till Sverige och behöver komma igång där och behöver således en bil som hon skall köpa på avbetalning. Därför vill jag borga för hennes avbetalningslån.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler för vem som kan gå i borgen och vara borgensman för någon. Huvudtanken är att vem som helst kan gå i borgen för ett lån, men vissa undantag. Det som avgör om du tillåts gå i borgen för din dotter är din ekonomi. Banken strävar i sin bedömning efter en borgensman med bra ekonomi, och för att avgöra detta görs vanligtvis en kreditprövning. Det som prövas är din betalningsförmåga vid kreditgivningstillfället och på sikt. Att inte bo i Sverige eller vara pensionär har således ingen strikt betydelse, det som spelar roll är din betalningsförmåga!

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare