Vem kan gå i borgen?

Måste personen vara svensk medborgare? Personen det gäller är norsk medborgare men äger en fastighet i Sverige.

Finns det något som säger att en pensionär inte får vara borgensman?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag tänkte först berätta allmänt om att gå i borgen för att sedan ge svar på dina frågor.

Den som går i borgen för någon annan kallas borgensman. En borgensman förbinder sig att betala räntor, amorteringar och övriga kostnader på krediten om inte kredittagaren själv kan betala. Det som avgör om en borgensman blir "godkänd" av banken är borgensmannens ekonomi. För att banken ska kunna besluta om borgensmannen har en bra ekonomi görs vanligtvis en kreditprövning. Det som prövas är borgensmannens betalningsförmåga vid kretidgivningstillfället och på sikt.

Svaret på din fråga är alltså att vem som helst kan gå i borgen för ett lån. Det som krävs är att den som går in som borgensman har en god ekonomi. Det bör alltså inte vara av betydelse om personen är svensk medborgare eller pensionär. Det ska tilläggas att det är banken som avgör om en person är lämplig som borgensman. Jag rekommenderar därför att du kontaktar din bank för att få klarhet i om den tilltänkta personen kan gå i borgen.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare