FrågaAVTALSRÄTTFormkrav04/02/2022

Vem kan bevittna en underskrift och vidimera en ID-kopia?

Hej,jag är tysk statsborgare. Vi är en arvsgemenskap, jag ,min syster och min mor. Vi ska sälja en landegendom, därför behöver advokaten ett vedimerad underskrift av mig. Vem gör detta i Sverige?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga! Av din fråga framgår det inte helt om du syftar på hanteringen av en vidimerad ID-kopia eller en bevittnad underskrift vilka är två olika saker. Jag kommer därför gå igenom huvudreglerna för båda scenarios. Jag råder dig vidare att vända dig till advokaten för ett förtydligande av vad hen behöver från dig.

Vem kan bevittna en underskrift?

Vid bevittning av underskrifter gäller olika regler beroende på vad underskriften avser men huvudregeln är att vem som helst får vara vittne till en underskrift, förutom personen som rättshandlingen berör, den som är under femton år och inte heller någon som lider av en psykisk störning som gör att den saknar insikt om betydelsen av bekräftelsen. Ibland gäller även att nära släktingar inte får vara vittnen till underskrifter.

Vad gäller vid vidimering av en ID-kopia?

En vidimerad ID-kopia är däremot en kopia av ID-handlingens båda sidor, så att två sidor syns samtidigt. Personen som vidimerar ID-handlingen ska kontrollera att originalet och kopian är likadana. På kopian av ID-handlingen ska det framgå fullständigt namn, födelsedata, giltighetstid, namnteckning samt foto. Vidare ska personen som intygar att kopian stämmer överens med originalet göra detta genom att skriva ned "Jag intygar att denna kopia överensstämmer med originalet" tillsammans med namnteckning, namnförtydligande samt telefonnummer. Minst en person ska bestyrka att kopian är likadan som originalet. Du kan inte bestyrka en kopia av ditt eget pass, utan någon annan måste göra det men det kan i princip vara vem som helst som är myndig och vid sina sinnesfulla bruk (såvida inte advokaten framfört något annat).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är huvudregeln vid både bevittning av din underskrift och vidimering av ID-kopia är att vem som helst som inte är under femton år eller lider av en psykisk störning får styrka din underteckning. Jag råder dig dock att dubbelkolla med advokaten för att få ett förtydligande av vad din advokat behöver från dig så att det blir rätt.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare